داستان هميشگي لنگ و کیسه!

تبلیغات

نویسندگان

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

امکانات جانبی

    آپلود عکس

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 173
    کل نظرات کل نظرات : 0
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 10
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 0
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 1
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
    آي پي امروز آي پي امروز : 3
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
    بازدید هفته بازدید هفته : 40
    بازدید ماه بازدید ماه : 635
    بازدید سال بازدید سال : 2481
    بازدید کلی بازدید کلی : 275985

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.14.15.94
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

خبرنامه

    براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

داستان هميشگي لنگ و کیسه!

 

کاریکاتور تیم استقلال (کیسه کش) وپرسپلیس(لنگی) 1

«لنگی ها»! این عبارتی است که طرفداران استقلال برای تضعیف روحیه طرفداران پرسپولیس از سالهای گذشته به کار می برند، اما اشتباه نکنید.

«لنگی ها»! این عبارتی است که طرفداران استقلال برای تضعیف روحیه طرفداران پرسپولیس از سالهای گذشته به کار می برند، اما اشتباه نکنید. ریشه تاریخی این موضوع به رنگ قرمز ارتباطی ندارد.زمانی که تیم شاهین به پرسپولیس تبدیل شد و پرسپولیس به پیکان و دوباره پیکان به پرسپولیس، یکی از سردسته های مشهور طرفداران استقلال در اوایل دهه ۵۰ این تعبیر را به کار برد.«یدا... آماده» معروف به یدا... بوقی، روزی در قهوه خانه قاسم قهوه چی به اطرافیانش گفت: «این پرسپولیسی ها مثل لنگ حمام می مانند که هر روز دور کمر یکی بسته می شود.» از آن زمان، عبارتی که «یدا... آماده» آن را به عنوان مثال عنوان کرد، به ورزشگاهها راه یافت.پرسپولیسی ها نیز در واکنش به توهین طرفداران استقلال به عباس کارگر، عبدالعلی چنگیز را متأسفانه با عبارت «دلاک»! خطاب کردند که به مرور زمان تبدیل به تعبیر امروزی در تضعیف روحیه تماشاگران حریف شد.

شعارهای فولکلوریک

از نظر مرتضی احمدی، هنرپیشه معروف سینما و تلویزیون ایران، تنوع بیشتر شعارهایی که طرفداران پرسپولیس در ورزشگاهها سر می دهند، دلیلی کاملاً تاریخی دارد.

او معتقد است پرسپولیس در مقطعی شکل گرفت که مردم، دنبال راهی برای اعلام انزجار از رژیم سلطنتی می گشتند و تیم تاج بهانه خوبی برای اجرای چیزی بود که در ذهنشان وجود داشت. برای همین طبقاتی از جامعه که معمولاً به پایین هرم و مردم کوچه و بازار تعلق داشت، به جرگه طرفداران پرسپولیس پیوستند. با این حال، اغلب شعارهای هر دو تیم ریشه ای فولکلوریک و بعضاً متصل به گونه ای از موسیقی روحوضی یا خالتور دارد که البته با گذشت زمان این شیوه نیز دچار تغییرات گسترده ای شد. به نحوی که اکنون ردپای انواع تیم های شورآفرین موسیقی را می توان در شیوه تشویق طرفداران هر دو تیم دید. تنها شیوه دست زدن جمعی مشهور به ۸ دست است که در اوایل دهه ۵۰ و به تأسی از تماشاگران انگلیسی وارد ایران شد.

کاریکاتور تیم استقلال (کیسه کش) وپرسپلیس(لنگی) 1ولش کن... ولش کن... ولش کن

مرتضی احمدی در اوایل دهه ۲۰ خورشیدی نخستین شعارهای جمعی تماشاگران یک مسابقه ورزشی را خوب به خاطر دارد.روزی که اسماعیل حاج قربانی و عباس حریری بر سر بازوبند پهلوانی کشور کشتی می گرفتند و تماشاچیان داد می زدند: «عباس ولش کن» جالب آنکه همین عبارت بعدها با تغییراتی وارد ورزشگاههای فوتبال شد. سال ۱۳۵۵ ، زمانی که مأموران حاضر در ورزشگاه آزادی سعی کردند یکی از طرفداران پرسپولیس را به بیرون ببرند، احمدی یاد مبارزه حاج قربانی و حریری افتاد؛ «ولش کن»، بقیه هم با او دم گرفتند و این واکنش جمعی تا امروز نیز دیده می شود.

کاریکاتور تیم استقلال (کیسه کش) وپرسپلیس(لنگی) 1مراحل ترفیع یک لیدر

اگر فکر می کنید بوقچی یا لیدر شدن مثل گذشته است، سخت اشتباه می کنید. آنها به سمت یک مکانیسم پیشرفته حرکت می کنند. لیدرهای باتجربه تر در بازیهای پرسپولیس و استقلال افرادی را که صدای مناسب و قدرت رهبری جمعی را دارند، شناسایی می کنند. البته این شناسایی در داربی ها انجام نخواهد گرفت، چراکه مهمترین هدف، تمرکز روی تهییج هواداران خواهد بود و بس. پس از شناسایی افراد مستعد، چند جلسه کلاس توجیهی و آموزش برایشان گذاشته خواهد شد و در صورت قبولی در این کنکور! می توانند به عنوان لیدری با درجه پایین فعالیت کنند. هرچه زمان بگذرد و آنها نیز در کارشان استمرار داشته باشند، به سکوهای بالاتری خواهند رفت.

از طبقه دوم به طبقه اول ورزشگاه می آیند و اگر هم طبع شعری داشته باشند، آنگاه سریع تر مدرک نامرئی خود را از دانشگاه ورزشگاه! دریافت می کنند. کیف کردید؟ حالا با دقت بیشتری اتفاقهای روی سکوها را دنبال کنید. شاید شاهین طلایی لیدر شدن، روی شانه شما هم بنشیند. حالا هی بروید برای دکتر، مهندس شدن تقلا کنید.

 










تاریخ ارسال پست: ساعت:
برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: